Reisen fra Gofjords.com til Blend SaaS

Reisen starter i selskapene Tide og Norled. De to selskapene, med felles eier i DSD, hadde begge satsinger på turisme og ønsket å introdusere en felles merkevare for sine turopplevelser. Det ble starten på Go Fjords som på vårparten i 2019 ble skilt ut som eget selskap.

Gofjords brukte da Mobitech sin billett- og bookingløsning. På toppen av denne løsningen ble det i samarbeid med et konsulentselskap bygget en hjemmeside og produktkatalog ved hjelp av Sanity CMS og Next.js. I og med at Mobitech i utgangspunktet var laget for billettering for båt og lignende hadde løsningen en del begrensninger. Det var kun mulig å booke ett produkt av gangen. Løsningen hadde ikke støtte for andre produkttyper som hotell. Man kunne heller ikke kombinere flere produkter som en pakke. Det var heller ingen direkte kobling mellom CMSet og bookingløsningen.

 

Kan man kjøpe en fullstendig løsning?

Det ble besluttet at man skulle bytte til en ny løsning som kunne håndtere behovene til Go Fjords. På det tidspunktet ble det etter hvert ansatt tre faste utviklere og et par konsulenter. Å bygge et eget bookingsystem var ikke aktuelt da det ble vurdert at det ville ta for lang tid og bli for dyrt. I løpet av 2019 og 2020 ble det gjennomført samtaler med ulike leverandører av bookingløsninger. Vi var i kontakt med leverandører fra hele verden, fra Europa til Sør-Amerika og Australia.

Kriteriene for bookingløsningen var at den skulle støtte mange produkttyper som hotell, aktiviteter, transport, med mer. I tillegg måtte den ha et API som var enkelt å integrere med og fleksibelt nok til å kunne bygge egen nettside med bookingflyt. Et fellestrekk for mange løsninger i markedet var at de var bygget på gamle teknologier og at administrasjon av produktene ikke var støttet via APIer. I tillegg la APIene ofte opp til en bestemt bookingflyt som var avhengig av at HTTP-forespørsler ble gjort i bestemte rekkefølger. Etter mye vurdering endte vi opp med å signere med en av leverandørene og bygget en pilotløsning.

Dessverre viste det seg at løsningen ikke passet helt med våre behov. På grunn av begrensninger i løsningen måtte det bygges egne APIer på toppen av løsningen for å få til en god kundereise, et prosjekt som tok betydelig tid. Det ble etter hvert klart at dette ikke var en løsning som kunne vokse med Go Fjords.

En ny mulighet åpner seg

Samtidig med piloten i 2020 hadde Go Fjords kjøpt et nytt techselskap i aktivitetssegmentet, Adventure Tech. Dette selskapet hadde sin opprinnelse i Svolvær hvor de ønsket å bygge et fullstendig system for å håndtere driften i aktivitetsselskapet XXLofoten. Dette systemet ble til det som i dag heter Bilberry. Bilberry hadde et moderne og automatisert administrasjonsgrensesnitt for å selge aktiviteter og andre lignende produkter. I tillegg hadde de et godt API for å søke opp produkter og tilgjengelige datoer.

Go Fjords så dermed en mulighet for å legge egne produkter inn i Bilberry og selge både sine egne og andre selskapers produkter via samme system. I slutten av 2020 bygget vi derfor en ny pilot for å se om vi kunne få til et nytt gofjords.com på toppen av Bilberry. Den ble lansert i januar 2021 og ble en stor suksess. Dette kan tilskrives nærheten mellom Go Fjords og Bilberry-teamene etter oppkjøpet. Utviklerteamet i Go Fjords ble i 2022 formelt ansatt i Adventure Tech. Men det var fortsatt noen hindre på reisen mot et fullgodt bookingsystem. Bilberry kunne ikke håndtere hotell og hadde heller ingen mulighet for å pakke sammen flere produkter i nye produkter.

Blend

Etter lanseringen av piloten i januar 2021 ble det klart at vi måtte finne en løsning for å håndtere hotell og pakker. Med piloten på toppen av Bilberry hadde vi allerede halveis bygget vårt eget bookingsystem. Det ble dermed gitt klarsignal til å bygge et nytt inhouse bookingsystem for Go Fjords. Systemet ble utviklet som et sett med mikrotjenester. Vi utviklet en booking- og innholds-API som tok seg av kjernefunksjonaliteten i systemet. I tillegg ble det utviklet integrasjons-APIer for å integrere med ulike tredjepartssystemer for aktiviteter, transport, hotell, osv. På toppen kom egne APIer for å levere data til gofjords.com og administrasjonsgrensesnittet. Ved å utvikle egne APIer kunne vi forene de ulike modellene til tredjepartene og tilpasse dem til våre behov. De nye systemene ble utviklet etter prinsippet "API-first".

Arkitekturen ble bygget opp med tanke på at det skulle være enkelt å utvide systemet med nye funksjoner og integrasjoner. I tillegg ble det lagt vekt på at systemet skulle være enkelt å vedlikeholde og skalere. Vi valgte å bygge backend i Dotnet Core og C# på toppen av PostgreSQL. For hosting falt valget på Google Cloud. Kombinasjonen av små veldefinerte APIer og automatisk skalering gir et robust og fleksibelt system som er enkelt å videreutvikle. Nettsiden ble bygget som en Next.js applikasjon for å støtte "server-side rendering".

Den nye Go Fjords bookingløsningen ble lansert i løpet av 2021 og har vært i drift siden da. På tiden systemet har vært i drift har den løst en rekke problemer for Go Fjords. Den tilbyr pakkebygging og dekker automatisk salg av produkter som tidligere måtte bookes manuelt.

Blend SaaS

I løpet av 2022 begynte markedet å fatte interesse for Go Fjords sin bookingløsning. Det var mange som ønsket å kunne selge sine egne og andres produkter på samme måte som Go Fjords. I løpet av 2022 har vi derfor videreutviklet løsningen til å bli en SaaS-løsning og den har fått navnet Blend. For å kunne tilby Blend som en SaaS-løsning måtte vi ta stilling til hvordan vi skulle tilby den.

Vi kunne prøve å lage en "single-tenant" løsning som Bilberry der hver kunde får sin egen instans av systemet. Alternativt kunne vi lage en "multi-tenant" løsning der alle kunder deler samme instans av systemet.

På grunn av kompleksiteten i arkitekturen med flere mikrotjenester og integrasjoner med Google Cloud valgte vi å lage en multi-tenant løsning. Heldigvis har Blend-arkitekturen vært bygget opp med tanke på skalering og vil kunne håndtere nye kunder uten store problemer.

Reisen videre

Blend vil lanseres til noen utvalgte kunder til nyttår som en SaaS-løsning i markedet. Teamet av Blend- utviklere har i 2022 vokst og vi er nå 14 som jobber med utvikling med ulike bakgrunner og kompetanse. I tillegg har vi fått inn fem nye teammedlemmer som skal jobbe med support. Fremover vil fokuset ligge på nye integrasjoner med tredjeparter, nye produkttyper, og videreutvikling av systemet for "multi-tenancy" og skalering. Målsetningen er klar, Blend skal bli det beste og mest komplette bookingsystem for alle typer produkter og tjenester i reiselivet.


Skrevet av Snorre

 
Forrige
Forrige

Bli kjent med Gry Aina

Neste
Neste

Bli kjent med Ørjan